Fullspäckat schema

Idag så har det varit en lång dag. Vi hade fått ledigt ifrån Fabian och, i sista stund, bokat en halvdags tur för att åka ut och snorkla lite grann. Det visade sig att vi skulle hamna på en helt egen privat ö där vi fick uppdukat med parasoll, lagad mat, färska frukter och en is-hink med olika drycker; man kände sig som en riktig kändis ett tag.

Före det så hade vi fått en guidad tur ut till några korallrev att dyka på, av en som var med när tsunamin slog till i Thailand för några år sedan. Det visade sig att vår guide hade gjort en likadan tripp med 10 stycken Hong-Kong bor och hunnit halvvägs ut till vår lilla ö då horisonten plötsligt fylldes av en jättevvåg. Dom hade bara 10 flytvästar i båten så han gav bort de som fanns och beredde sig på det värsta. Han blev nertryckt av den första vågen, nära 10 meter under ytan. När han kämpat sig upp så kom nästa våg, och nästa.
De 45 minuter det hade tagit för dom att åka ut med båt avverkades inom bara några minuter med tsunamins krafter. Innan han visste ordet av så hade han sköljts upp på land där han skyndade sig att klättra upp i ett träd. Han fick se en fruktansvärd syn under sig då han såg människor svepas med ut till havs igen, skrikande efter hjälp. Han var lyckligt lottad som klarade sig, och det visade sig att alla på hans båt också hade klarat sig med hjälp av flytvästarna.
Vi kände oss alltså i goda händer under dagen och var väldigt nöjda (om än rödbrända) när vi kom hem på eftermiddagen.

090204På kvällen hade vi bokat en speciell middag på en liten lokal thai-restaurang i närheten. När vi kom dit så var ägarinnan dock inte så nöjd. Skattmasen hade varit där och hittat två flaskor sprit som hon inte hade skattat för (hennes kompis hade köpt dom på en resa och glömt på hennes restaurang) Det slutade med att hon fick böta 5000 baht (ca 1300kr).
Hursomhelst så fick vi tillaga vår egen mat på en liten kolugn vid bordet. Hon hade kommit in med färska grönsaker, fläsk och en buljong och gett oss instruktioner om hur man tillagar den, sen var det bara att tuta och köra. Det blev väldigt lyckat.

090204_1

Efter en god middag så gick vi och gjorde de sista slutändringarna på våra skräddarsydda plagg som vi håller på att sy upp. Jonah syr upp en kostym och några skjortor, Birgitta syr upp en blus och byxor och Mia syr upp en klänning; Vi är väldigt nöjda med resultatet.

Efter en kort sväng ner på stranden så försöker vi natta Fabian. Han har verkligen kommit in in trotsåldern och gör allt för att verkligen hålla sig vaken. Det är bara att hoppas att ordningen återställs då vi kommer hem igen.

I morgon är sista dagen, då får vi passa på att steka oss innan det bär av hemåt till nån plusgrad och regn. Vi längtar inte!